tisdag 1 mars 2011

Skav-och kantarellpanna


Min ICA-butik hade bra pris på två paket skav så jag valde något som hette fjällskav, en lättrökt skav av hjortkött (vad nu hjortar har med fjäll att göra?). I frysen fanns en påse kantareller vi plockade i fjällen i höstas som jag tyckte skulle passa bra i pannan. Potatismos serverades till kolhydratätarna och jag serverade mig ett blomkåls- och broccolimos. När jag gör grönsaksmos kokar jag grönsakerna mjuka, häller av vattnet, kryddar med vitpeppar och ev. salt och stavmixar ihop ett mos tillsammas med en rejäl smörklick. Det blir gott och inte så löst, ingen grädde behövs tycker jag. Jag gör för övrigt likadant med potatismos, och vi snackar alltså REJÄLT med smör, ett restaurangtips!

Så här gör man min skavpanna, 3-4 portioner:

2 paket fryst skav
1 gul lök
Kantareller eller annan svamp
ca 1 msk viltfond
½ dl vatten
2 dl grädde
½ dl creme fraiche
½ tsk torkad timjan
svartpeppar,salt
ca ½ dl frysta lingon (eller färska om det finns)

Stek skaven i smör, tillsätt lök och svamp och stek tills löken blivit mjuk. Tillsätt fond och vatten, kryddor, grädde och creme fraiche. Smakaav med salt och peppar och låt koka ihop en stund. Tillsätt lingon och servera.

Om man vill kan man ha lingonsylt till istället för frysta lingon i pannan men jag sparar in lite på kolhydraterna så här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar