onsdag 23 mars 2011

Vardagslyxiga smaker

Idag stod en favoriträtt på middagsbordet som jag emellanåt glömmer bort, oreganokyckling. Jag tror att receptet kommer från en ICA Buffétidning för många år sedan. Denna maträtt smakar både mycket och lyxigt, utan att ha många eller lyxiga ingredienser. Kycklingen serveras med kokt potatis och kokta morötter till kolhydratiker och jag fick haricot verts och morötter. Rotfrukter är faktiskt något jag unnar mig någon gång ibland, inte varje vecka men då och då. Det blir alltid lite för lite sås när jag gör detta så nästa gång ska jag öka på den. Prova detta, ni kommer inte att bli besvikna!

Oreganokyckling

500 g kyckling i lagom bitar
smör att steka i
1 vitlöksklyfta
1 msk kycklingfond
1 ½ msk balsamvinäger
1 tsk soja
2 ½ dl grädde
2-3 tsk oregano
salt & svartpeppar

Stek kycklingen i smöret, tillsätt övrigt och låt såsen koka ihop så den tjocknar lite.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar