onsdag 2 mars 2011

Chokladcupcakes

Nu har jag varit i bakartagen igen, nästan alla i vår släkt fyller år mellan mars och maj så det blir mycket kalasande. Då vill jag gärna ha något gott jag med utan att behöva göra stora avsteg. Visst gör jag avsteg ibland men om jag kan äta något gott utan att känna dåligt samvete gör jag hellre det. Jag måste inte alltid fika något när vi är på kalas, många gånger är jag nöjd med bara kaffe. Den här gången funderade jag om jag kunde konvertera morotsmuffinsen till en chokladvariant, och det funkade riktigt bra! Maken som inte gillar sånt som inte innehåller socker och avskyr smaken av sötningsmedel gjorde tummen upp. Det blev 7 rejäla cupcakes av satsen. Måtten till frostingen är ungefärliga så man får smaka av lite.

1,5 dl pofiber
1 tsk fiberhusk
1 tsk bakpulver
2 msk kakao
4 msk sukrin
2 krm vaniljpulver
½ burk kesella
½ dl grädde
50 g smör
1 ägg

Frosting:
30 g smör
100 g philadelphia
1 msk kaffe
6 msk sukrin melis
3 msk kakao
2 krm vaniljpulver

Blanda alla torra ingredienser och alla blöta ingredienser var för sig och blanda sedan ihop allt. Fördela i muffinsformar och låt stå i 10-15 minuter. Grädda i 200 grader i 15-20 minuter.

Blanda allt till frostingen och bred eller spritsa på avsvalnade cupcakes.

Om jag gör dessa någon fler ska jag byta ut hälften av pofibern mot mald mandel, jag tror att det skulle lyfta dem till nya höjder! Nu ska jag försöka få till någon sorts marängtårta med lite kolhydrater, vi får se vad jag hittar på.

1 kommentar:

  1. Det måste jag testa någon dag! Är riktigt svag för cupcakes ^^

    SvaraRadera