tisdag 12 april 2011

Tigerkaka

Det var så roligt att experimentera med kokosmjölet att det blev en tigerkaka också! Den blev riktigt lyckad liksom kryddkakan tycker jag. Det enda är att jag har svårt med bakpulversmaken, eller känslan det blir i munnen av bakpulvret, så det ska jag försöka minska på nästa gång. Jag får väl vispa äggen pösigare istället. Så här gjordes kakan:

4 ägg
3 msk sukrin
2 msk Canderel
½ tsk vaniljpulver
100 g smält smör
3/4 dl kokosmjöl
½ dl pofiber
2 tsk bakpulver
2 msk kakao
½ dl vispgrädde

Ägg och sötningsmedel vispas lite pösigt, de torra ingredienserna utom kakao blandas för sig innan allt blandas. Hälften av smeten klickas ut i en smord och pofiberbröad form. Resten av smeten blandas med kakao och klickas i formen. Gräddas i 175 grader ca 30 minuter.

2 kommentarer:

  1. Men OJ vilken fin kaka! Funkar kokosmjöl bra i "vanlig" bakning? Har inte testat baka så mycket kakor osv. eftersom jag inte vet vad som är bäst att använda...
    Kolla gärna in på vår blogg också, minlchfmat.blogg.se

    SvaraRadera
  2. Tack! Ja, jag tycker att kokosmjöl funkar jättebra i bakning, det bästa alternativet jag testat faktiskt. Jag kommer att publicera fler recept på bakat. Men det måste vara kokosmjöl (egentligen kokosfiber) inte malda kokosflingor för det är inte samma sak och blir inte lika bra(även om det går att baka kakor av sådant också).

    Egentligen tycker jag att man lika gärna kan låta bli att baka och äta kakor även om det är lchf-vänligt, men jag tycker ju att det är så kul att experimentera och kan inte låta bli när idéerna poppar upp i huvudet!

    SvaraRadera