onsdag 9 mars 2011

Nästan kanelbullar

Något jag faktiskt saknaribland är kanelbullar. Jag är överhuvudtaget förtjust i kaffebröd och desserter, det är (eller har varit) min stora last. På LCHF-kost har jag knappt något sug alls men ibland blir jag bara så sugen på just en kanelbulle. Bullarna på bilden liknar kanske inte riktigt kanelbullar men det var mitt första försök. Jag gjorde kardemummakryddade pones för att kunna göra semlor. Då passade jag på att prova fylla hälften med kanelfyllning för att få kanelbullesmak. Jag skulle mjuka upp smöret till fyllningen i micron och körde för länge. Fyllningen blev för lös och det gick inte så bra att göra kanelsnurror som jag hade tänkt. Jag gjorde ett ordentligt hål i bullarna istället och fyllde och det fungerade väldigt bra. Jag blev mycket nöjd med smaken och konsistensen tycker jag blev som dagsgamla vanliga bullar. Så gott att någon gång kunna ta en kanelbulle! Detta ska jag vidareutveckla!

Som sagt använde jag receptet till pones (recept finns nedan) och smaksatte med 1 msk kardemumma och 4 msk sukrin. Fyllningen bestod av smör, sukrin, kanel, vaniljpulver och lite hemgjord mandelmassa. Av en sats deg får jag ut 12 hyfsat stora bullar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar