söndag 27 februari 2011

Morotsmuffins


Jag älskar morotskaka och varje födelsedag brukar jag baka min favoritversion, men när man äter lchf/lågkolhydrat kan man väl inte äta muffins? Med det här receptet blir det faktiskt ganska okej att unna sig en godsak någon gång ibland! Jag tycker inte att man ska äta sådant här i tid och otid men vid speciella tillfällen. Jag tycker att de flesta lchf-bakverk brukar smaka lite mysko men dessa kan nog lura de flesta! Till nästa gång kommer jag nog att modifiera receptet en aning med mer smör bland annat men det smakar riktigt gott i denna version.

3 dl pofiber
2 tsk fiberhusk
5 msk sukrin
1 tsk kanel
1 krm muskot
2 tsk bakpulver
2 krm vaniljpulver
25-50 g hackade valnötter
3 små rivna morötter
2 ägg
1 burk kesella
50 g smält smör
1 dl grädde

Frosting:
200 g philadelphiaost
50 g smör
2 dl sukrin melis
1 krm vaniljpulver
rivet citronskal och lite saft

Blanda alla torra ingredienser och vispa ihop alla blöta ingredienser för sig. Fördela i muffinsformar, jag använder silikonformar och gjorde 13 ganska stora muffins. Grädda i 200 grader 15-20 minuter. Rör ihop ingredienserna till frostingen och bred över de kalla muffinsen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar