tisdag 15 mars 2011

Man tager vad man haver


Måndagens middag blev en liten kylskåpsrensning. Några kryddiga korvar med hög kötthalt stektes, sedan wokade jag zucchini, vitkål, purjolök och lite röd paprika och kryddade med soja, sambal oelek och sambal badjak. Till mig gjorde jag också äggröra på ett ägg, maken fick ris.

Jag har också testat baka ut pones som kanelbullar igen. Den här gången ville jag att de skulle se ut som riktiga kanelbullar. Jag tryckte ut degen till en stor tunn kaka mellan plastfilm. Sedan kunde jag bre över kanelfyllning och försiktigt rulla ihop kakan. Jag skar rullen i bitar och lade i bullformar och gräddade. Tyvärr gräddade jag bullarna lite för länge så de blev mörkare än önskat. Den här gången hade jag creme fraiche istället för kesella eftersom det var det som fanns hemma. Godkänt resultat och även maken äter dem glatt! I veckan blir det nog lite mer bakat, både lchf-bak och vanliga bakverk med socker. Dottern fyllde ett år idag så det blir kalas till helgen, vilket innebär tårta. Jag ska gör en vanlig gräddtårta, morotstårta och testa göra en lchf-morotstårta på receptet på morotsmuffinsen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar