söndag 13 mars 2011

Lasagne



Jag har länge tänkt göra lasagne á la lchf men av någon anledning har det inte blivit av förränn nu! Det blev riktigt gott om jag får säga det själv. Jag saknade verkligen inte pastan, inte maken heller tydligen för han smaskade glatt i sig sin portion. Istället för bechamelsåsen blandar jag ihop en kall sås på creme fraiche, grädde och parmesan och använder ett ägg som redning. En god sallad skulle smaka bra som tillbehör men vi hoppade över det. Jag är ofta för lat för att göra sallader så det är ju tur att man inte måste äta massor av grönsaker när man äter lchf.

2 zucchini
500 g köttfärs
1 gul lök
1 vitlöksklyfta
2-3 msk tomatpuré
1 msk kalvfond
1 tsk sambal oelek
salt, peppar, paprikapulver

ostsås:
3 dl creme fraiche
1 dl grädde
1 bit riven parmesanost
1 ägg
salt, peppar, riven muskot

Skär zucchinin i ganska tunna skivor på längden, förslagsvis med osthyvel om man inte har en mandolin som jag har (väl investerade pengar enligt mig!).

Stek köttfärs, lök och vitlök i smör. Tillsätt fond, tomatpuré, kryddor och ca 1 dl vatten och låt puttra ihop.

Vispa ihop ingredienserna till ostsåsen, spara en hög ost att toppa lasagnen med, krydda. Jag använde nästan en hel bit parmesanost i min sås.

Varva zucchiniskivor, köttfärsröra och ostsås i en gratängform, avsluta med ostsås och extra parmesanost. Gratinera i 225 grader tills såsen stabiliserat sig och zucchinin är mjuk, ca 40 minuter. Om ytan verkar bli för mörk lägger man på aluminiumfolie.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar