torsdag 24 mars 2011

Pizza!

Jag gjorde pizza härom kvällen med lchf-botten till mig och sån där pizzadeg i en lustig rulle som vecklar ut sig när man drar av papperet på burken till övriga. Jag tror att det var Sara Lee, en burk tomatsås följer också med i förpackningen, smidigt att ta till ibland. Det fanns kvar köttfärssås så jag hade den på halva min pizza tillsammans med lök och lite röd paprika. Andra halvan fick rökt skinka peperonisalami, lök och ananas (jag vet...). En hemgjord tomatsås underst och mozarellaost och oregano överst. Tomatsåsen hade jag i frysen och är gjord av en speciell sorts krossade tomater som pizzerior brukar använda, Campino heter den och finns på Willys i vår stad i jättestora konservburkar. Det är bara att frysa in i påsar. Tomaterna blandas med salt, peppar, vitlök, basilika, oregano, olja och eventuellt lite socker. Min pizzabotten då? Jag gjorde den här:

3 ägg
1,25 dl grädde
3 msk fiberhusk
2 msk olja

Vispa ihop allt, låt svälla lite och bred ut på bakpappersklädd plåt. Om smeten svällt mycket kan man doppa en sked i vatten för att lättare smeta ut den. Grädda botten i 200 grader tills den ser klar ut, lägg sedan på topping och grädda igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar