söndag 7 augusti 2011

Ostfrallor

Jag hittade ett recept på frallor på kolhydraterifokus.se som jag testade. Mycket enkelt att göra och faktiskt ett av de bästa lchfbröden jag har testat, snäppet bättre än rostebrödet! Det är också mycket gott att rosta.

1 dl pofiber
1½ tsk fiberhusk
½ tsk bakpulver
1 ägg
1 dl vatten
1 näve riven ost

Blanda ihop allt utom osten och låt det stå och svälla ca 15 minuter så slipper man knastret som kan bli av fiberhusken. Blanda i osten och forma tre bullar eller thékakor på en plåt och grädda i 225 grader i ca 15-20 minuter, eller tills de fått lite färg.

5 kommentarer:

  1. Kanonfint recept! Tack för tipset. Vi hade ganska små ägg, så tog två och lite mindre vatten samt lyxade till det med en nypa brödkryddor.

    Har du något förslag på hur man bäst förvarar det bröd som blev över? Kylskåp, frys eller plastpåse?

    SvaraRadera
  2. Kul att ni gillade receptet! Jag brukar frysa det som inte går åt direkt, det brukar alltid funka bra. Skulle nog funka i kylen nån dag också om man rostar det innan man äter det, annars blir det nog lite trist.

    SvaraRadera
  3. Har du några tips på vad man kan göra för att variera brödet? Vi har provat med solrosfrön och som sagt brödkryddor.

    SvaraRadera
  4. Linfrön,sesamfrön, vallmofrön, pumpakärnor, olika nötter kanske. Man kan även ta nån starkare ost (västerbottensost t.ex.). Örtkryddor funkar säkert också eller soltorkade tomater och kanske fetaost? Jag själv är inte så förtjust i smaksatt bröd så jag gör det sällan själv

    SvaraRadera
  5. De här var helt okej faktiskt. Ganska smaklösa dock så man får nog krydda med något nästa gång. De blev väldigt små, dubbelt hade varit med lagom. Får göra en stor satsa.. typ 4x nästa gång :)

    SvaraRadera