måndag 28 februari 2011

Pones

Pones är ett "bröd" som liknar scones och är ett gott alternativ för de som saknar bröd i sin lchf-kost. Ursprungligen tror jag att receptet kommer från kolhydraterifokus.se men just den här versionen kommer från matklubben.se. Jag har tillsatt lite linfrö och solrosfrö utöver ingredienserna. Den här gången pytsade jag ner degen i muffinsformar av silikon men de går jättebra att göra t.ex. runda bullar eller tekakor av. Ponesreceptet är också grunden i mina morotsmuffins.

3 dl pofiber
2 tsk fiberhusk
2 tsk bakpulver
50 g smält smör
1 burk kesella
1 dl grädde
1 ägg

Blanda de torra och de blöta ingredienserna var för sig. Blanda allt och låt svälla 10-15 minuter. Gör bullar eller forma som du vill och grädda i 200 grader i ca 15-20 minuter.

1 kommentar:

  1. Mums! De såg goda ut, får testa när jag orkar ta mig till affären och köpa de nödvändiga ingredienserna. Vill verkligen komma in på rätt LCHF-spår igen. :)

    SvaraRadera