torsdag 10 mars 2011

Tacopaj

Idag blev det en favorit ur Airams & Dahlqvists kokbok på middagsbordet; tacopaj med guacamole. Återigen glömde jag fota innan maten var uppäten på tallriken... Både jag och maken äter detta med god aptit. Jag följde inte Airams recept till punkt och pricka utan modifierade utifrån vad jag hade hemma.

Pajskal:
4 ägg
1 dl grädde
1 msk smör

Fyllning:
500 g köttfärs
1 vitlöksklyfta
1 msk tomatpuré
2 ½ msk tacokrydda (hemgjord)
1 dl vatten
1 dl grädde
1 dl riven ost
1 mozarellaost
1 liten skivad gul lök
coctailtomater

Sätt ugnen på 225 grader. Smält smöret i en pajform, vispa ihop ägg och grädde och grädda tills omeletten får fin färg. Stek köttfärsen, krydda och späd med vattnet och låt koka ihop. Lägg köttfärsröran på omeletten, lägg över skivad lök och halverade coctailtomater, häll över grädden och strö över ost. Riv mozarellan i bitar och lägg på. Grädda tills pajen har fått fin färg.

Servera med guacamole, tacosalsa och eventuellt creme fraiche. Till guacamolen mosar jag avocadon och blandar med citronsaft, sambal oelek och Herbamare kryddsalt. Ibland använder jag vitlökspulver istället för pressad vitlök, idag var en sådan dag. Jag har inga mått på detta utan smakar av.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar