söndag 25 september 2011

Bakerix från lchf-butiken

Jag köpte hem två påsar Bakerix från lchf-butiken för ett tag sedan. Nyfiken som jag är vill jag ju testa intressanta produkter. Bakerix innehåller mandelmjöl, kokosnötmjöl, xantan, bakpulver och salt och kostar 69 kronor för 500 g. Påsen räcker till två omgångar frallor men man kan även baka söta bröd av mjölet och sötar då med t.e.x. sukrin (erythritol). Man vispar ägg fluffiga och blandar i mjölet och klickar ut bullar som man slätar till med blöta händer. Mitt första försök med Bakerix blev kanelbullar eftersom jag tycker mycket om det och saknar det ibland. Dessa blev så fula att jag inte ville lägga upp dem här ;-)! Smaken blev helt okej men jag tog för mycket kanel i fyllningen så de blev inte riktigt bra. Sedan har jag gjort två omgångar frallor, här på bilden med sesamfrön på. De blir väldigt fluffiga, brödlika och goda att rosta, men jag tror faktiskt att ett enklare bröd jag brukar göra av pofiber, ostfrallorna som funkar lika bra utan ost i, smäller lite högre, det är dessutom mycket billigare. Jag kommer säkert att köpa Bakerix fler gånger men jag har också blivit sugen på att testa göra en egen liknande blandning.

Någonting jag däremot verkligen rekommenderar från lchf-butiken är deras lakritspastiller. De innehåller endast extrakt av lakritsrot, inget socker eller sötningsmedel och smakar bara massa lakrits. Gott att ta en om man någon gång ibland vill känna smaken av lakrits utan att behöva äta kolhydrater. Asken innehåller ca 90 pyttesmå pastiller och kostar bara 35 kronor. Jag har bara ätit 3-4 st hittills så asken lär räcka länge!

1 kommentar: