tisdag 5 april 2011

Broccolikyckling


Kyckling är en av mina favoritråvaror och denna maträtt är bland det godaste jag brukar göra av kyckling. Jag antar att det är ett sådant där vandringsrecept för jag har fått det av min mamma som fått det av en bekant som fått det av... Jag kallar det rätt och slätt för broccolikyckling.

Kyckling skärs i bitar och steks nästan färdiga i smör, salta och peppra. Broccoli, så mycket man vill ha, förkokas en liten stund och läggs sedan i en ugnsform. Kycklingen läggs över och så vispar man ihop en sås av grädde, creme fraiche och kycklingfond som slås över. Rätten gratineras sedan i 200 grader tills kycklingen är klar och såsen bubblar överallt. Jag har inget regelrätt recept med mängder men till 4 portioner kanske man tar 500-600 g kyckling, 500-1000 g broccoli, 1 burk creme fraiche, 3 dl grädde och 3-4 msk kycklingfond. Den här gången spetsade jag såsen med lite sambal oelek också. Kolhydratiker får ris till, jag äter det precis som det är. Prova detta, det är så gott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar