onsdag 6 april 2011

Falukorv med gräddstuvad vitkål

Falukorv är en favorit hos barnen i vår familj (någon som är förvånad?) men inte riktigt min. Mest undviker jag falukorven för att den har hyfsat högt kolhydratinnehåll och innehåller en del skumma ingredienser. Men jag har aldrig varit någon korvälskare av rang, ofta tycker jag att konsistensen kan vara läskig också. Jag köper oftast Scans falukorv som innehåller 4,5 g kh, mycket bättre än så har jag inte hittat. Ica har en korv med hög kötthalt (71%) också som jag brukar köpa. Om någon har tips på en bra korv tar jag gärna emot tips!

När jag inte orkar laga annan mat till mig och resten av familjen äter korv och makaroner brukar jag gräddstuva grönsaker till. Ibland blir det stuvad spenat eller stuvad grönsaksblandning men den här gången blev det vitkål som fick koka mjuk i grädde. Jag kokade upp grädde i stekpannan och kokade strimlad vitkål mjuk, kryddade med salt, svart- och vitpeppar. Till detta ett stekt ägg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar