torsdag 7 april 2011

Kryddkaka


Kokosmjölet jag beställde från Bodystore måste testas mera så jag slängde ihop en sorts sockerkaka med kardemumma och kanel i. Jag måste verkligen säga att jag blev nöjd med resultatet! Detta slår ponesvarianterna ordentligt. Strukturen på kakan är verkligen som riktig sockerkaka och smaken också, i alla fall enligt mina sockeravvanda smaklökar. Detta recept kommer jag att vidareutveckla!

4 ägg
3 msk sukrin
2 msk Canderel
½ tsk vaniljpulver
100 g smält smör
½ dl kokosmjöl
1 dl pofiber
2 tsk bakpulver
1 tsk kardemummakärnor (stöts i mortel)
1 tsk kanel
½ dl vispgrädde

Ägg och sötningsmedel vispas lite pösigt, de torra ingredienserna blandas för sig innan allt blandas och hälls i en smord och pofiberbröad form. Gräddas i 175 grader ca 30 minuter.

2 kommentarer:

  1. Ser riktigt gott ut! Har du räknat ut ungefär hur många kolhydrater det blir?

    SvaraRadera
  2. Jag tyckte den var god! Nästa gång kommer jag nog att använda pepparkakskryddor istället. Jag har inte räknat ut hur många kolhydrater det blir tyvärr.

    Ett tips är att göra kakan i en teflonbelagd form (smörad och bröad) så lossnar den fint.

    SvaraRadera