onsdag 13 april 2011

Biffar och blomkålsmos


Biffar går ganska snabbt att göra och är riktigt gott. Beroende på kryddning och tillbehör kan det även passa som helgmat tycker jag. Här var det en vardagsmiddag så det blev en vanlig gräddsås på stekskyn och ett blomkålsmos till, make och barn fick potatismos. När jag gör grönsaksmos kokar jag grönsakerna mjuka i vatten, låter dem ånga av ordentligt och mixar sedan med mixerstav ner dem med smör. Jag använder ingen grädde, bara smör. Jag tycker dels att det inte behövs och så sparar jag in några kolhydrater.

Mina biffar blir olika varje gång, den här gången blandade jag köttfärsen med pofiber som fått svälla i grädde, ägg, salt, vitpeppar och lite grillkrydda. I såsen hade jag förutom stekskyn och grädde även en matsked kalvfond och lite soja för färgen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar