måndag 29 augusti 2011

Viltskav med kantareller

Några av mina kantareller hamnade i en gryta med viltskav. Det går lika bra att ta renskav eller någon annan skav, eller köttfärs för den delen, liksom det går bra att byta kantarellerna mot någon annan svamp. Jag köpte viltskav som är gjort av hjortkött då den kostade bra mycket mindre än renskaven och jag tycker nog att den är godare också. Jag åt äggröra till, och lite hemkokt lättsockrad lingonsylt. Potatis passar nog bäst till om man vill ha kolhydrater som tillbehör.

1 pkt viltskav
1 pkt bacon
150 g svamp (min var förvälld)
1 liten gul lök
1 msk viltfond
2 dl grädde
1 tsk torkad timjan
salt och svartpeppar

Stek bacon, skav och lök, tillsätt svamp. Häll i fond och grädde och krydda efter smak och låt koka ihop en liten stund.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar