torsdag 11 augusti 2011

Bakogryta med köttfärs

Vi var och fikade på ett lokalt sommarcafé förra veckan där de även sålde lite fair tradeprodukter. Vi köpte en burk etiopisk krydda som heter Bako. På burken satt en lapp med några recept så jag gjorde ett av dem; med köttfärs. Kryddan är mycket aromatisk när grytan har fått koka ett par, tre timmar, annars ska den visst vara mycket stark. Är ni sugna på att testa finns kryddan här bl.a. men den kan även finnas till försäljning i vissa kyrkor. Jag gjorde en dubbel sats för jag trodde att vi skulle få middagsgäster, dessa uteblev så istället fick vi flera matlådor! Receptet är kanske inte klockrent lchf eftersom det innehåller en hel del lök och ganska mycket tomater men strikta kan minska på det rejält utan att det blir sämre skulle jag tro. Jag trodde att grytan skulle bli väldigt oljig och skära sig när det är så mycket smör i men det blev det inte. Jag skulle aldrig ha kunnat gissa att det var så mycket fett i om jag inte hade lagat det själv! Vi åt grytan med bröd, jag med ostfrallor och maken med vanligt bröd. Ris passar nog bäst till annars och en god sallad men jag hade inga grönsaker hemma.

500 g köttfärs
500 g rödlök
3-4 tomater
1 dl tomatpuré
250 g smör (matfett som det står på receptet)
1-2 msk bakokrydda
1 tsk salt

Fräs löken på svag värme tills den blivit gyllenbrun, enligt burkens recept ska man fräsa utan smör, det gav jag upp då det fastnade i botten på min gryta. Tillsätt under omrörning smör, bakokryddan och salt, tillsätt sedan köttfärs, tomatpuré och tomater i bitar. Koka på låg värme i 2-3 timmar.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar