måndag 8 augusti 2011

Karl johansoppa

Bland de godare måltider jag har ätit var på Sånninggården i Hemavan för ett par år sedan. Till förrätt åt vi en underbar soppa på Karl johansvamp som jag här har försökt återskapa. Jag lyckades inte riktigt men den blev ändå mycket god. Varje år är vi uppe i Hemavan en vecka och ett besök på Sånninggården är nästan obligatoriskt men tyvärr har de inte längre denna soppa på menyn.

 Jag blötlade en halv påse torkad Karl johansvamp i lite vatten i ca en halvtimme, fräste en hackad scharlottenlök i smör och tillsatte svampen med blötläggningsvattnet och en halv buljongtärning. Detta fick koka ca tio minuter, sedan tillsatte jag grädde (kanske 1½ dl) några klickar creme fraiche och en skvätt torr sherry (i avsaknad av vitt vin), smakade av med salt och peppar och lät soppan koka ner lite. sedan mixade jag soppan ganska slät med stavmixer och smörstekte kantareller (plockade i Hemavan förstås) som lades i soppan innan servering.

2 kommentarer:

  1. Vilken trevlig blogg=) Allt du lagar till ser så gott ut! Jag blir ju inspirerad ju;-)

    SvaraRadera
  2. Tack! Och så trevligt om jag kan inspirera någon med min mat! Nu lägger jag ju (nästan) bara upp sånt som är gott, det som blir mindre gott brukar jag inte orka blogga om ;-) . Men generellt så äter man ju så gott när man äter lchf, och recepten går ju utmärkt att laga även om man äter som "vanligt", det är ju bara att servera med kolhydrater som potatis, ris, pasta osv. Kul med kommentarer också, skulle vara roligt med fler då det är ganska många som tittar in här!

    SvaraRadera