söndag 7 augusti 2011

Kycklingnuggets

Kycklingnuggets är ju jättegott men det går ju bort när man äter lchf för de är ju panerade har jag tänkt, tills jag kom på att man ju kan panera med pofiber! Sagt och gjort, det blev jättebra och alla (min familj pus min mamma med sambo) åt med god aptit utan att märka att det inte var ströbröd runt kycklingbitarna. Originalreceptet har jag för mig att jag hittat i en buffétidning för länge sedan. Jag gjorde dubbel sats för annars hade det inte räckt långt...

Nuggets:
500 g kycklingfilé (jag använde lårfilé)
1 ägg
1 dl pofiber
½ dl färdiriven parmesan i påse
1 tsk citronpeppar
1 krm salt
Blanda pofiber med ost och kryddor. Skär kycklingen i bitar, doppa i ägg och sedan i pofiberblandningen. Stek i smör, antingen kan man steka dem färdiga i pannan eller så lägger man dem i en form och kör dem klart i ugnen.

Basilikadressing:
1 kruka basilika
4 msk olivolja
2 dl creme fraiche
örtsalt
Mixa allt till en grön dressing.

Mango-currydressing
1 tsk mango chutney
1 tsk curry
4 msk majonnäs
1½ dl creme fraich
lite salt
Blanda ihop allt och smaka av.

Jag hade lite fattigt med grönsaker i kylskåpet så det blev bara tomater och gurka som tillbehör, övriga fick också pommes frites.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar