lördag 14 maj 2011

Chokladkaka


Jag tänkte göra ett nytt (av otaliga) försök att få till en hyfsad kladdkaka av lchf-typ. Jag och många fler med mig gillar ju kladdkaka... Jag tänkte testa kokosmjölet även till detta. Än har jag inte fått till ett riktigt bra recept men detta är fullt ätbart i alla fall och riktigt gott. Min kaka blev ganska tunn för min form var ganska stor, ta en mindre for för en tjockare kaka. I så fall kanske man får justera gräddningstiden. Om man vill ha kakan kladdig får man passa noga och testa med en sticka.

100 g smör
½ dl sukrin + ev. lite stevia el. annat sötningsmedel
4 ägg
2-3 msk kakao
ev. 20-30 g choklad, minst 70 %
½ dl kokosnötmjöl
2 krm vaniljpulver

Smält smöret och ev. choklad, rör i resten och häll i smord och pofiberbröad (eller bröa med kokosflingor) form. Grädda i 175 grader i ca 7 min.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar