måndag 30 maj 2011

Köttfärslimpa

Varför gör jag inte köttfärslimpa oftare? Det är riktigt gott och smidigt att laga då den sköter sig själv i ugnen. Och den går ju att variera hur mycket som helst! Här är en variant med lite italiensk kryddning.

800 g blandfärs
100 g creme bonjourost med vitlökssmak
2 ägg
ca ½ dl grädde
2 soltorkade tomater
1 näve färska basilikablad
salt & peppar

Blanda färsen med osten, äggen och grädden. Hacka tomaterna och basilikan och blanda ner tillsammans med salt och kryddor, jag använde mald vitpeppar och grovmalen svartpeppar. Forma till en limpa i en eldfast form och grädda i ugnen i ca 200 grader tills den är färdig, tid beror på hur tjock limpan är och hurdan din ugn är. Jag serverade köttfärslimpan med ratatuille (stavas det så?) på burk, den variant jag hade innehöll under 5 g kolhydrater och var riktigt god (d´aucy tror jag märket heter). Resten av familjen åt även pasta till. Jag åt också färsk rå broccoli med lite fetaoströra till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar