måndag 28 februari 2011

Söndagsmiddag

Söndagsmiddagen blev en biff stroganoff då jag hittat utskuren biff till bra pris. Jag åt broccoli till och maken ris. Det finns säkert en uppsjö olika recept och jag använder inget utan det blir olika smak varje gång. Jag har inga specifika mått på detta men så här gjorde jag:

Utskuren biff strimlas och steks i smör, under tiden skivas champinjoner, lök, lite paprika, vitlök och chili som tillsätts i stekpannan och steks mjukt. Krydda med lite salt och svartpeppar, tillsätt ca 1 msk kalvfond, 2-3 msk tomatpuré och en burk creme fraiche.

Jag kryddar också med min "hemliga" ingrediens Sambal Badjak som är så gott till så mycket! Observera att detta inte är samma sak som Sambal oelek. Sambal Badjak innehåller också mycket chili men även lök och kryddor är tillagad, därav den bruna färgen. Tyvärr innehåller den även socker men man använder så små mängder (teskedar då det är starkt) så jag struntar i det. Sambal Badjak köper jag i en asiatisk affär i min stad (min pappa ber dem beställa hem, det är han som initierat detta) men jag har även köpt den i Hötorgshallen. Om ni gillar lite stark mat och hittar den; pröva! Burken ser ut så här:
Sedan är det bara att servera med broccoli, blomkål eller kanske haricot vertes med lite smör på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar