tisdag 4 september 2012

God kycklinggryta

Jag har testat att odla zucchini i år, satte ut två plantor men en blev uppäten av något på direkten. Den andra däremot har vuxit till rabarberstorlek och sätter massa frukter! Nästa år ska jag se till at fler plantor klarar sig så jag får ännu större skörd. Här har jag använt dem i en kycklinggryta:

900 g kycklingfilé
smör att steka i
1 stor Zucchini, tärnad
500 g passerade tomater (krossade går lika bra)
50 g soltorkade tomater
1 msk kycklingfond
Salt, peppar, Santa Maria chicken & steak
Färsk basilika
1½ dl creme fraiche eller grädde
1 näve riven Västerbottensost eller parmesan

SKaär kycklingen i bitar av valfri storlek, bryn i smör och krydda efter behag. Lägg i zucchinin och fräs en liten stund. Tillsätt fond, soltorkade tomater och passerade tomater och koka en stund så kycklingen blir genomkokt och zucchinin får lagom konsistens. Rör i creme fraiche och koka upp. Rör sist i hackad färsk basilika och ost.

Jag serverade grytan med lchf-pasta (ägg, färskost, fiberhusk-blandningen ni vet) och resten av familjen fick vanlig pasta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar