lördag 17 september 2011

Baconlindad kyckling med balsamvinägersås

Riktigt smaskig lördagsmiddag idag, och till det ett glas rött; Masi Campofiorin som vi ofta köper i en halvflaska eftersom vi har svårt att dricka upp en hel flaska vin på två personer. Med lite mer tid för matlagning så blev det baconlindad kycklingfilé med en sås kryddad med balsamvinäger och vitlök, vansinnigt gott! Många liknande recept finns på nätet och jag kommer inte ihåg var jag hittade detta. Jag tror också att jag har modifierat receptet. Första gången jag lagade detta hade jag parmaskinka istället för bacon, lite lyxigare men det vete sjutton om jag inte tycker att det är godare med bacon. Det går också bra att använda kycklinglårfilé istället eller varför inte kycklinglår eller klubbor för riktig budgetmat. Till kycklingen gjorde jag ugnsrostade rotsaker (potatis, morot, palsternacka, rotselleri, kålrot och rödlök) kryddade med salt och min favoritkrydda från Santa Marias kryddkvarnar; BBQ mesquite peppar. Som sagt så är inte rotfrukter så bra att äta ur lchf-perspektiv men jag äter det någon gång ibland, däremot lämnar jag potatisen till resten av familjen.

4 stora kycklingfiléer
2 paket bacon
2 dl grädde
1 dl creme fraiche
3 msk balsamvinäger
1½ msk kycklingfond
2 vitlöksklyftor
Svartpeppar, grovmalen

Skär filéerna i två bitar på längden och linda in dem i bacon, jag använde två baconskivor per kycklingbit och fäste med tandpetare. Stek kycklingen tills den är nästan klar och lägg i en ugnsform. Blanda ihop resten och häll över kycklingen. Gratinera i ca 225 grader tills kycklingen är helt klar, ca 15-20 minuter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar